Alstom dostarczy systemy sterowania i kierowania ruchem kolejowym w planowanej modernizacji obwodnicy towarowej Poznania. Nowe urządzenia SRK pozwolą zwiększyć przepustowość linii kolejowych nr 395 i 352, które są ważnym odcinkiem towarowego ciągu transportowego. Zastosowanie nowoczesnych urządzeń komputerowych pozwoli na zdalne i zautomatyzowane sterowanie ruchem na modernizowanych odcinkach obwodnicy towarowej Poznania – informuje producent.
Prace zostaną wykonane w oparciu o umowę Alstom z Krakowskimi Zakładami Automatyki SA. Zakres umowy uwzględnia dostawę urządzeń SRK na stacjach oraz w Lokalnym Centrum Sterowania Poznań Franowo, a także przebudowę urządzeń SRK w Lokalnym Centrum Sterowania Poznań IV. Dodatkowo Alstom dostarczy nowe i zmodernizuje istniejące urządzenia liniowe, w tym urządzenia blokady liniowej i urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych.
Zakontraktowane przez Alstom prace są elementem
szeroko zakrojonej inwestycji obejmującej linie kolejowe 395 i 352. Uwzględnia ona m. in. modernizację około 70 km torów i stworzenie nowych przystanków kolejowych w dzielnicach Poznania, a także przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Celem jest usprawnienie oraz zwiększenie przepustowości na jednym z kluczowych odcinków towarowego ciągu transportowego w Polsce.
– Modernizacja towarowej obwodnicy Poznania to kolejny projekt infrastrukturalny o istotnym znaczeniu dla polskiej kolei. Jako jeden z największych producentów systemów i urządzeń SRK w Europie posiadamy unikatowe kompetencje i wieloletnie doświadczanie, zdobyte na krajowym i międzynarodowym rynku. Cieszymy się, że w tak złożonym projekcie inwestycyjnym, jakim jest modernizacja poznańskiej obwodnicy towarowej, nasi partnerzy dostrzegają kluczową rolę technologii i rozwiązań, stale rozwijanych przez nasz zespół z myślą o nowoczesnej i zrównoważonej mobilności – podkreśla dyrektor katowickiego oddziału Alstom Polska SA Adam Juretko.
– To projekt niezwykle istotny dla rozwoju całej Wielkopolski, a w szczególności Poznania i okolic. Przyniesie on mnóstwo korzyści nie tylko mieszkańcom, ale i całemu systemowi transportowemu w tym regionie. Bardzo się cieszę, że będziemy mogli razem realizować również to zadanie i że dzięki zastosowaniu urządzeń Alstom ruch kolejowy będzie bezpieczniejszy i efektywniejszy – dodał prezes Krakowskich Zakładów Automatyki SA Paweł Mentel.
Jednym z efektów inwestycji będzie uzyskanie przez personel PKP PLK komfortowych warunków na stanowiskach pracy. Zastosowanie nowoczesnych komputerowych urządzeń pozwoli na zdalne i zautomatyzowane sterowanie ruchem na modernizowanych odcinkach, autodiagnostykę, rejestrację uszkodzeń i ułatwienia w obsłudze urządzeń SRK, które zostaną zautomatyzowane i zabezpieczone w systemach komputerowych. Przyczyni się to także do zwiększenia współczynnika bezpieczeństwa kolejowego w węźle dużej aglomeracji poznańskiej.
Doświadczenie Alstom na polskim rynku uwzględnia pierwsze wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2, budowę systemu ERTMS poziomu drugiego na dziesięciu liniach kolejowych PKP PLK, budowę centrum sterowania dla Metra Warszawskiego, budowę ponad 30 systemów scentralizowanego sterowania ruchem kolejowym (CTC), wyposażenie ponad 220 stacji w komputerowe systemy zależnościowe oraz modernizację ponad 1,7 tys. systemów sygnalizacji przejazdowej.